Saturday, October 6, 2012

Implan

Hari ini saya nak berkongsi pengalaman mengenai implan yang digunakan untuk mencegah kehamilan dan dipasang pada lengan kiri saya tanpa meninggalkan sebarang parut yang tidak cantik.

Implan ialah sejenis tiub yang mengandungi etonogestrel. Jangan ditanya pada saya apakah benda itu, saya pun tidak tahu.

Pengalaman saya masa memula nak pasang implan memang takut sebab kena cucuk dengan jarum besar. Sebab implan tu kan besar, so terfikirlah macam mana nak masuk dalam lengan benda besar cenggitu. Pasang bawak lapisan kulit pulak tuh.

Akhirnya, memang tak sakit. Sebelum implan dipasang, doktor akan bius terlebih dahulu. Jadi selepas beberapa minit memang tak terasa doktor masukkan implan dan dah siap. Sampai saya pula boleh tanya Doktor "Eh, dah siap ker?".

Implan ini akan berada dibawah lapisan kulit saya selam 3 tahun. Jadi tahun hadapan saya akan tanggalkan implan. Doktor akan bagi satu kad yang mengandungi maklumat mengenai implanon yang telah dipasang. Jadi, please alert dengan tarikh tersebut.


Sekarang tengah bersedia je macammana lah pulak proses nak keluarkan implan. Ramai yang kata kena operate lah. Mungkin minor surgery jer la kan. Sambil mata terkebil-kebil, doktor akan belah tangan yang ada implan yang dah melekat-lekat dengan daging. Walawehh.....seram juga kan  membayangkan. Tapi teringat sakit beranak lagi sakit ngkoo.

Harga semasa saya pasang implan ialah RM450 di Klinik Alam Damai oleh Dr. Mazlah. Mungkin sesetengah tempat berbeza dan harga juga berbeza. Jadi, kena pandai survey harga la yer.

Sesetengah orang juga mengalami perubahan diri seperti saya susah nak ada jerawat, rambut pun takde masalah sangat, period tiada. Tapi selepas saya mengamalkan minum air yang ada kacip fatimah atau apa-apa minuman seperti Cocoa Collagen, saya datang period. Terasa saya sebenarnya ialah seorang wanita. I ni perempuan tau youuuu...Seperti yang saya katakan tadi, lain orang lain kesan yang akan dialami sekiranya pakai implan.

Tujuan saya pakai implan sudah tentulah nak mengelakkan kehamilan sebab jarak Luqman dan Aisya pun setahun sahaja. Memang penat dengar pemberita tak bertauliah memperdengarkan berita mereka mengenai kelahiran anak kami yang berturut. Tapi selang setahun okay. 2008 dan 2010 maknanya ada juga jarak.

Okay, ada apa-apa yang tertinggal? Just sharing with all of you okay.

Terima kasih kerana sudi membaca.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...