Tuesday, September 28, 2010

Belajo buat Rendang Ayam

Weekends lepas, tetba lak mak aku nk masak rendang ayam.
agaknyer semlm gi Open House kat opis aku tuh, tak puas makan kot..Hi3
Aku pun ter rajin giler untuk tolong mak aku masak
sambil2 tu meng refresh resepi2 yg jarang2 dipractise kan..
time raya je dapt masak rendang ayam kan..
lagi2 MAK MERTUA aku buat..
pergh...6 pinggan pun blom tentu cukop utk aku..
ekekekek..

Nak share la resepi2 nyer..

Bahan-Bahan
Ayam Sekor (goreng separuh masak dulu yer)
bawang merah 10biji
bawang putih 4biji
lengkuas skit
halia skit
serai 3 batang
(mak aku kata "kalau sekor ayam, 3btg serai)
cili padi skit (kalau nk pedas)
cili boh skit
santan
kerisik (aku tolong masak kerisik jek)
Daun Kunyit

Cara-cara
1. Blend bawang merah, bawang putih, halis, lengkuas,cili padi
2. Masukkan minyak
3. masukkan bahan2 yg telah di blend
4. Tunggu naik bau, masukkan santan

Jangan lupa kacau yer adik2..

5. masukkan ayam
6. Masak smpai kering
7.Masukkan kerisik
8.Masukkan daun kunyit yg telah dipotong halus

TARAAA....!!!

Dah siap.

xsempat snap pic pun, sbb aku hanya ingat nk makan jek..ekekek..

Ayam sekor pun bole habis, sbb aku ngn sepol je melantak


PERGHhhh...SEdap sIut..

Alhamdulillah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...