Monday, November 5, 2012

Bila Hati Mula Bicara Tentang Masa Depan

Beberapa perkara berlaku sejak kebelakangan ini membuatkan saya mula terfikir untuk melakukan sesuatu yang sepatutnya saya lakukan sejak dari dulu lagi. Mencari-cari apa yang saya sepatutnya lakukan dan keluar daripada "Zon Selesa". Mungkin sesetengah daripada kita selesa untuk sentiasa berada dalam keadaan sekarang. Tapi tidak saya....

Membuatkan saya terpikir sesuatu,

"Anak-anak yang dilahirkan merupakan amanah dari Allah swt kepada Ibu dan Bapa, BUKAN pada pengasuh, bibik, nenek, tok atau orang lain"

Sebenarnya sudah lama saya fikirkan perkara ini. Saya sentiasa terfikir untuk menggalas amanah itu dengan sempurna dan dengan anugerah gelaran sebagai seorang Ibu. Malangnya saya lebih berbangga dengan gelaran sebagai Pekerja. Sangatlah MALANG

Kerja juga adalah satu ibadat. Tapi tidak wajib pada seorang perempuan. Perempuan mungkin keluar bekerja untuk membantu meringankan beban suami. Tapi apabila suami sememangnya sudah mampu untuk menyara isteri serta keluarga dan tanggungannya, kenapa isteri harus keluar bekerja untuk meringankan beban?

*Mampu untuk membeli handphone dalam lingkungan RM2K....
*Mampu beli perfume yang berharga ratusan....
*Mampu tidur lebih dari 8jam....
*Mampu beli rokok yang sekarang harganya RM10.20sekotak....

Rasanya kalau suami mampu diatas semua tu, adalah lebih baik isteri duduk rumah jaga anak. Entahlah, mungkin itu yang sedang bermain dibenak fikiran saya kini....

*Saya tidak perlukan rumah besar...Cukup untuk sekadar tempat berteduh..
*Saya tidak perlukan makanan sedap yang mahal, cukup hanya sekadar untuk hidup. Ikan goreng cecah belacan bersama Ulam pun sedap kan..?
*Saya tidak minta emas atau berlian atau hiasan yang mahal-mahal. Cukup dengan celak hitam sebatang..Bukan mahal kot..

Jadi apalagi alasan untuk saya menggalas amanah yang telah diberikan kepada saya untuk menjaga anak-anak yang merupakan tanggungjawab saya.

Saya perlu keluar dari Zon Selesa dan dan segera memikul amanah itu. Hidup secara sederhana dan tidak perlu bermegah-megah dan mengejar duniawi semata-mata. Kesenangan didunia bukan boleh dibawa ke akhirat nanti. 

Kalau kita senang sekejap didunia pun tapi tak pernah nak bersedekah atau beribadat pada Allah pun tiada guna kan....


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...