Sunday, November 4, 2012

Kentang Bakar Melayu Style Syida

Ting Tang Ting Tang.....

Okay, kita masuk kepada Segmen Resepi. Ecewah...ada style ko ni Syida. Wakakakak....

Sebenarnya resepi ni diambil dari blog si cantik dan manis, Hanis Zalikha. Sebabnya rumah saya memang selalu ada kentang untuk dimasak. Saya pula jarang makan kentang tu sebab nak masak kena pakai minyak. Bab nak masak guna minyak ni yang saya kureng sikit. Konon-konon bajet nak jaga kesihatan la okay.



Bahan-bahan :
---------------
Kentang (from any brand)
Olive oil
Oregano

Mozzarella Cheese
Cili (yang telah diblend)

Cara Penyediaan :
-------------------
1. Masak cili seperti masak sambal tumis biasa. Memandangkan minggu lepas saya ada masak Spaghetti Bolognese sikit, so sos Bolognese masih ada baki jadi saya tambahkan dalam cili yang telah ditumis.


2. Taburkan kentang yang belum dimasak diatas dulang pembakar. Tuang sedikit Olive Oil dan sedikit Oregano dan ratakan. As Hanis mentioned, kalau tiada Olive oil or Oregano pun tidak mengapa. Boleh salut dengan butter)
3. Masukkan dalam Oven dengan suhu 200darjah sehingga agak-agak masak. Within the time, keluarkan untuk godek-godek sikit kentang tu kasi masak sama rata.
4. Walla, lepas 20minit dah agak masak kot. Letakkan cili tumis ditengah-tengah atau mengikut kreativiti sendiri. Letak tepi, kanan, kiri atau bersepah-sepah.
5. Taburkan Mozzarella Cheese dengan rata dan masukkan dalam Oven another 5minutes is enough okay.
6. Keluarkan dan sejukkan sikit dan makan. Nyummm, Nyumm, Nyummm......



Kesimpulannya, sememangnya sangat sedap makan dengan sambal tumis daripada sos. Penambah kesedapan lagi ialah Mozzarella Cheese itu.

Cubalah sendiri!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...