Friday, January 21, 2011

Manusia Perlukan Tidur 8jam?

Kebanyakan kajian yang dilakukan mendapati kalau kita memperolehi tidur yang mencukupi 8jam, kita akan memperolehi :

1-Badan yang langsing ~ auww...
2-Kesihatan yang Optima ~ auww...
3-Kulit dan rambut yang cantik ~ auww...
4-Memperbaiki otot-otot dan saraf-saraf yang letih ~ auww...
5-Lebih cergas apabila bangun dari tidur ~ auww...

tu jer yang ingat antara khsiat-khasiat tidur cukup 8 jam sehari. Honestly, saya pun percaya dengan tidur 8 jam sehari adalah sihat untuk kita sebagai manusia ini. Tapi baru-baru ini, saya mendapati, tidur 8 jam adalah sudah tidak rasional atau tidak boleh diguna pakai. Sebab apa?

1-Hari Selasa pagi, saya terdengar satu ceramah agama di TV9, tidur melebihi 4 jam, akan meningkatkan risiko penyakit Stroke. Sel aktif kanser akan mulai aktif selepas 4 jam tidur. Sebab itu, kita digalakkan bangun pagi-pagi untuk melakukan qiammulail di awal-awal pagi sebelum Subuh. Ada hikmah bangun awal-awal pagi sebelum subuh.

2-Kebanyakan student-student Universiti, agak2 kau ada ker yang tidur cukop 8 jam? Kebanyakan mereka tidur dah la lewat, bangun awal pulak tuh. Tapi disebabkan masa saya belajar dulu, saya percayakan tidur 8 jam adalah penting untuk student cam saya nih, so xde maknala time tu saya nak tidur lewat, siap maki member yang memekak main "Jambatan sudah roboh, sudah roboh, sudah roboh". Siut okay, memekak time saya nk tidur.Lalu saya menutup pintu bilik dengan kuat..GEDEGANG!!!!...Ermmm..tapi rindu time2 saya memaki diorang dulu. Rindu banget sama kamu semua ex-IIC.

3-Zaman sekarang ni dah banyak produk kecantikan yang boleh mencantikkan muka walaupun anda tidak tidur 8 jam, so dun wori beb! ..Lagi satu, ramai jek budak2 Clubbing smpai pepagi buta, siap menggogok air kencing setan, bole je kulit still bak telur dikupas. Inject Botox kot!
Ada satu produk yang macam bebola, gelek bawah mata kalau xnak mata macam panda.Beli lah..OK kot..

4-Cerita best2 skrg ni habis pukul 12am or midnite. camne nak tido awal?

5-main facebook, addict kan?

6-Sila fikir sendiri, ada otak kan? ker otak lembab sebab tido berlebihan...:D ~ saya smile

Saya selalu cuba set mind untuk tido awal dan bangun awal. Tapi xbole..so, saya tidur lewat, on weekend bangun pun lambat giler babas. tapi hari keje, nak xnak mmg kene bangun awal.

Mereka yang comel dan kecil seperti didalam pic ini, amatlah sesuai tido 8jam atau lebih.

Secara rumusnya, tak best la tidur lelama sgt. apa tak pening ke kepala otak kalau tidur lama sangat?Adeh...bangunlah wahai anak bangsa ku..Cewahh, ayat cam nak jadi Menteri lak



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...