Saturday, February 26, 2011

Kalau Pinjam Buat Cara Pinjam

Dalam satu riwayat, dikisahkan Rasullulah saw meminjam seekor unta dalam keadaan tubuhnya sangat kurus umpama tak cukop makan. Ketika beliau mengembalikan, beliau menyerahkan seekor unta yang tubuhnya gemuk dan sehat. Nampak sekali bagaimana terpujinya akhlak Rasullulah saw.

Nampak tak casing camera atas tu koyak rabak cam kene gigit dengan tikus? Sebenarnya saya telah meminjamkan camera ni berserta beg camera, kabel, dan charger bateri kepada seseorang yang saya sangat percaya dunia akhirat. Tapi alangkah sedihnya saya yang teramat sangat bila barang yang saya pinjamkan dalam keadaan baik telah dipulangkan dalam keadaan sarung camera nya seperti ini.


Serius saya rasa nak termuntah tengok sarung camera ni macam ni. Aiyak, memang tak tau jaga barang la orang camni. Seingat saya, kalau saya pinjam barang dia, belum pernah saya pulangkan dalam keadaan macam &%^&$%^R&*.


Jadi, En Sepol telah mencadangkan supaya saya menggantikan dengan beg yang lain dan janji muat masuk. Memang bengang la kan, kalau orang pinjam buat cam harta sendiri. Bila pulangkan koyak rabak tak henggat dunia punya.Ko rasa kalau jadi kat ko, ko ada hati nak ke hulu ke hilir bawak sarung casing tu camtu?

Dah pinjam tu buatla cara pinjam beb! dia kata nak ganti. Huh, tak payahla, baik pergi ganti spender ko yg koyak rabak tuh!

Paling kelakar, dahla takde rasa bersalah dan takde rasa nak minta maaf bila pulangkan balik dengan gaya camtu, siap SMS saya "Semoga Allah swt mempermudahkan segala urusan kamu dan memberi hidayah..Amin.."

Kelakarla, sepatutnya saya yang perlu mendoakan dia supaya dipermudahan segala urusan hidup dia supaya tak terkoyak rabak macam segala yg dia ada.

Jadi, nasihat saya, Kalau Pinjam buatlah cara pinjam!!!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...