Tuesday, May 10, 2011

Menghadapi Musim Panas

If you noticed, for the last few days until today, the weather is very Hot and Dry and Heat and make you sweat most of the time, right? I am just wishing there was a rain fall down, even a bit pun jadilah.

And, if you noticed, supermarket is full with people which tumpang sekaki to feel the aircond. Then you will say " OMG, its like in heaven now or i am really in heaven now?" (kehkehkehkeh). Coincidence, my in laws go to melaka on last weekends. So, that the reason why i am still stay at in laws punya rumah. Kalau diorang ada kat rumah, mesti saya dah lepak-lepak kat rumah mak saya. Not because i dont like them. It because i want to give time and space to them to beristirehat instead of treat both of my child yang very active. Kesian kan, 5 hari melayan anak saya dan saya sangat memahami yang mereka amat memerlukan masa untuk diri sendiri. Some more, mereka dah tua. Just put yourself in their shoes...eh, betul ker ayat saya ni.

Selain dari kau orang boleh tengok orang ramai berpusu-pusu ke Supermarket, Kolam renang, dan Taman Tema juga penuh sesak dengan orang merendamkan diri. Now, i know how Kerbau feel..Hahaha...Actually, kalau mandi tengah panas ni pun akan buat kulit sedikit gelap ala-ala Tanned. Tapi kalau kau dah memang gelap, memang tak dikira sebagai Tanned lagi dah. Ianya dipanggil "SunBurn" atau "Matahari Bakar", sebab tu kau akan nampak gelap, dan sekali lagi bukan Tanned. Penyelesaian, pakailah Lotion yang ada UV Protection.

Dulu orang kata "Wei, jangan nyanyi la, kang hujan turun lebat". Mungkin ramai yang dah pergi kelas vocal, so suara dah mantap, maka hujan pun susah nak turun. Saya nyanyi pun hujan takde turun.Haha..pekata kau je yang nyanyi.

Cara-cara nak menyejukkan badan pulak seperti dibawah :

1-

Sila pastikan anda minum air suam secukupnya. Bila panas ni badan kita akan hidrat maksudnya air dalam badan akan banyak digunakan sebagai penyejuk badan dan keluar sebagai peluh. Jadi, minum air suam untuk menggantikan air yang hilang selain dari menyejukkan badan.

2- Oh, kalau nak ambil air Cap Badak pun boleh.

Kalau orang dewasa, boleh minum satu botol terus. Tapi untuk kanak-kanak, minum sikit-sikit yer.

3-


Atau boleh makan buah-buahan yang banyak air, contoh macam Tembikai. Selain menghilangkan dahaga, tembikai juga boleh mencuci mulut dan gigi. Tapi jangan la pulak ko tonyohkan tembikai tu buat cam ubat gigi pulak. Makan-makan sambil kunyah-kunyah secara berhemah yer. Makan tembikai dapat mengelakkan kerosakan gigi dan bau mulut macam tungkik, melawaskan sistem penghadaman dan banyak lagi lah khasiat buah tembikai ni. Orang kata buah ni sejuk. Jadi, jangan makan buah ni time hujan atau musim sejuk. Makan juga hendaklah agak-agak eh. Elok-elok jadi ubat terus jadi penyakit.

4-
Pasang Kipas yang paling laju punya. Kalau kipas kau ada no 10, ko tekan je no 10. Tapi percayalah bukan sejuk yang kau akan rasa, tapi bahang. Weyh..bahang!!

5-
Yang ni, saya pasang pun tak rasa kesan sebab aircond dibilik belakang. Jadi bila kau duduk kat depan, jangan harapla, siap dapat haba yang dikeluarkan exhaust fan yang kat luar rumah. Rumah mertua saya pulak, tak boleh pasang banyak-banyak barangan eletrik. Kalau kau pasang Heater, kau tak boleh pasang eletrik lain, atau rambut akan tegak dan muka hitam kena asap. Senang cerita, ianya tak boleh dipasang. Sila berangan..

6-
Hanya ini yang mampu saya buat. Angkat budak berdua, Luqman dan Syasya masuk dalam kereta. Angkat botol susu, pampers, bantal dan CD Barney atau Bob The Builder dan drive to Taman Tasik Permaisuri. Sambil lepak, tengok TV dalam kereta. Pun boleh layan jugak, sebab mereka akan tertidur dalam kereta dek kesejukan penghawa dingin kereta. Nasib baik dalam kereta saya ada TV. TV ni dipasang sebelum saya kahwin lagi. Asalnya kereta ni adalah milik En Sepol. Jangan kata TV, saya rasa mangkuk Astro pun dia nak pasang kot. Sekarang dah jadi milik saya. Sapa suh hang juai keta cheq?


Paling last, saya akan balik rumah mak saya kat Taman Melati. Pelik sebab sana takdela sepanas Bandar Tun Razak...Mungkin berdekatan dengan Genting highlands. Heh, tak logik kan..

Semalam saya tanya En Sepol. "Abang, apa kata kita beli rumah kat Genting Highlands?". Korang pun boleh budget apa reaksi En Sepol kan?..

1 comment:

Woody Allen said...

Hi Sir/Madam,

Greetings from Exabytes Malaysia.

We are currently running a contest in Facebook and We are giving out iPad 2.
All you need to do is write about one of our product, you may copy and paste any content and there is no minimum words required.
If you are interested, do drop by our FB contest page.

http://bit.ly/exb-superblogger
Or http://www.facebook.com/exabytes.com.my?sk=app_10442206389

We are giving out:

iPad2 x1
Starbucks Voucher RM50 x5
Haagen Daaz Voucher RM25 x5
KFC Voucher RM10 x10
Google Notepad x10
Exabytes Notepad x15

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...