Friday, October 19, 2012

Jangan Pasang Penghawa Dingin Bila Masuk Kereta

Sebaik remote kereta ditekan untuk membuka kunci kereta, mesti kita akan terus masuk dan tutup pintu secepat yang mungkin dan terus menghidupkan penghawa dingin bagi menyejukkan badan. Lagi-lagi bila meredah sinaran matahari yang panas dan ketiak berpeluh-peluh.Betul tak?

Tanpa kita sedari, perbuatan begitu boleh membahayakan diri kita sendiri. Sebaik-baiknya bukalah tingkap terus bila masuk dalam kereta dan JANGAN sesekali menghidupkan penghawa dingin kereta. Mengikut pada kajian yang telah dijalankan, dashboard, sofa, pewangi kereta menghasilkan Benzene iaitu sejenis toksin yang menyebabkan kanser. Unsur carcinogen dapat dikenalpasti melalui bau yang tehasil dari haba bahan plastik didalam kereta. Disamping menyebabkan kanser, ianya bertindak sebagai racun bagi tulang yang boleh menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Kalau dibiarkan berterusan, boleh menyebabkan Leukimia dan miningkat risiko kena kanser dan keguguran bagi wanita yang mengandung.

Cara terbaik ialah, sebaik masuk dalam kereta, bagi udara yang bertoksin keluar terlebih dahulu dengan cara membuka tingkap atau pintu.

Honestly, saya selalu akan masuk kereta dan kunci secepat mungkin. Kemudian baru buka tingkap belakang dan terus bukak penghawa dingin. Dulu ada seorang kawan saya pun cakap bahaya masuk terus dalam kereta. Tapi saya buat dek jer terus masuk dalam kereta dia walaupun dia menghalang saya masuk dalam kereta dia. Ape der hal....

Tapi sekarang dah tahu.HeHeHe...baru tau der....


Menjemput Tuan Muda balik dari sekolah dan berborak mengenai beg dia yang ada gambar Ultraman.
Tingkap tempat duduk sebelah pemandu ni memang dah lama rosak dan tak bole buka.
Eermm...bila la nak repair ye...




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...