Tuesday, October 23, 2012

Spaghetti Carbonara Terlupa

Ting Tang Ting Tang.....

Ecewah, bila menulis tentang resepi saya mesti bermula dengan ayat seperti diatas. Ermmm, mungkin boleh dijadikan trademark. Mungkin....

Okay, sebenarnya saya memang selalu masak Spaghetti Goreng sebab ianya sangat senang. Sampaikan bila saya nak masak Carbonara pun saya sediakan bahan-bahan sama seperti nak masak Spaghetti Goreng. Oh My Kuali....

Bahan-Bahan :
Spaghetti
Minyak Zaitun
Garam
Hotdog dipotong halus
Carrot
Sos Carbonara
Susu Segar



Spaghetti yang telah direbus hingga lembut ditoskan dan disejukkan dengan beberapa ketul air batu supaya spaghetti lebih kenyal dan berkilat. Jangan lupa letakkan sedikit Minyak Zaitun untuk mengelakkan spaghetti melekat sesama sendiri.



Sebenarnya tak payah letak bawang pun. Tapi terlupa masa tu nak masak Carbonara, itu yang terpotong jugak tu. Jadi untuk mengelakkan pembaziran, saya masukkan saja. Jangan risau, tiada apa-apa kesan pun dengan rasa Spaghetti Carbonara itu yer. 


Potong kasi nipis dan kecil-kecil. Tak letak pun takper yer. Tiada apa-apa kesan.


Ini saja sayur yang saya masukkan. Ikut selera tekak yer. Tak letak pun takper yer. Tiada apa-apa kesan.


Cara Masak:
1. Rebus spaghetti bersama secubit garam sehingga lembut dan toskan.
2. Memandangkan saya dah potong bawang semua. Masukkan Minyak Zaitun dan tumis dengan bawang sehingga naik bau.
3. Masukkan hotdog yang telah dipotong dan goreng lagi.
4. Masukkan carrot.
5. Masukkan Sos Carbonara dan letak sedikit susu segar atau letak air sahaja pun takper. Sebab sos tu kan pekat sangat.
6. Agak-agak dah masak padamkan api.

Seperti apa yang telah saya tulis. Segala-galanya tidak memberi kesan pada rasa kerana saya menggunakan Sos Carbonara jenama Prego yang sememangnya mudah dimasak. Tak perlu tambah apa-apa pun takpe.

Inilah hasilnya....Sedap jugak per...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...