Thursday, December 23, 2010

MISI & VISI

Life Improvement, to me, means hari ini is better than tomoro. This month is better than last month. This year is better than last year. Lebih kurang begitu la maksudnya..

Kenapa tetiba aku nak tulis pasal hal ni. Sebab masa early of December, aku ada pergi Interview ok..Konon2 nak carik keje lain yg gaji lagi besar. Oh, tapi ini program sponsor bg other s private company.In order to get the scholarship, we have to go for interbiu first..Un fortunately, they juz Keep In View(KIV). They said, i don have MISSION, VISION and blablablabla...Tapi org tua tu kata, biasala kalau dah jadi IBU ni, misi utama tentula keep thinking children and family future. Carrer will fall No.2....Why he said like that? Because his wife punya MISSION pun camtu..sebab tu dia letak aku dalam KIV list...WTF!

Tapi apa yg dia cakap tu mmg betul la kan..MISSION aku nak breastfeed Syasya till she turn 2years old..InsyaAllah, dan melihat anak2 membesar depan mata, means jadi Surirumah yang MENJAGA ANAK-ANAK DENGAN BERJAYA sekali. Takkan aku nak mention MISSION camtu kat org tua tu kan..because im looking for a job.Big mistake sebab aku xprepare awal2 and understood the job scope.i admit it is my mistake.its okay, bukan rezeki...Sampai patah2 pen aku sebab nervous skit2 kan..dah lama kot tak interview.

Kenapa kita perlu ada MISI & VISI dalam hidup?
Supaya perjalanan hidup kita lebih sistematik. Walaupun hidup kita sudah ditentukan oleh Qada dan Qada', tapi sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini yg dianugerahkan OTAK. Kita seharusnya mempunyai matlamat dalam kehidupan untuk dunia, lebih2 lagi untuk Akhirat. owh, ianya umpama MATLAMAT & CITA-CITA dalam hidup la kan.

Contoh macam aku, Matlamat : Nak bagi Syasya minum susu badan at least 1tahun 6 bulan.Eh, bole ker matlamat camtu? Tapi itula yg aku nak capai nih..aku makan macam2 Vitamin&herba smpai ada odour yg xbest utk memperbanyakkan susu.Bangun tgh2 malam utk pam susu buat stok.keluarkan riban2 utk beli pum. Memekakkan telinga mendengar sindiran2.Menebalkan muka kalau org ketawa bila aku mention pasal susu.Mengebalkan hati dgn segala dugaan asalkan matlamat aku tercapai.Aku banyak mohon pada Allah supaya memberi aku kekuatan,even aku bekerja, aku still bole memberi yang terbaik utk anak2 aku. Even suatu hari nanti, kerja, nyawa, kesihatan dan segala harta aku(eh, ada harta ker?) tergadai (kecuali body, only for Mr Saiful Nizam Ishak).

bagaimana nak mencapai matlamat tersebut?
Usaha, Usaha dan Usaha + Pengorbanan, Pengorbanan, Pengorbanan + Tabah,Tabah,Tabah
summary, perlu ada sikap yg positif utk mencapai matlamat. Silalah buangkan segala sifat2 negatif dan bende2 asing yg melemahkan jiwa dan semangat.Paling penting, bertawakal selalu dan mohonlah kepada Allah s.w.t.
Tak lupa jugak, Ilmu...banyakkan membaca. Korang tau x, ayat Al-Quran pertama diturunkan ialah "IQRA" bermaksud BACALAH. dan bukan TENGOKLAH...Bukan apa, skrg ni ramai yg tak suka membaca and suka tengok TV, MOvie tu, movie nih..Pendapat aku la kan.

OKla..as a summary, nak berjaya dalam hidup kene ada MISI&VISI.Kita kene fokus dan insyaAllah, semuanya tercapai.





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...