Wednesday, June 22, 2011

Selsema atau Flu

Kita bukan nak bicara tentang Selesema Burung atau Unta atau Ayam dan segala selesema yang berkaitan dengan binatang. Kita akan berbicara tentang Selesema manusia. Siapa yang tak pernah kena selesema atau memang tak pernah merasa apa itu selesema. Nak tahu?

Ianya apabila hidung kita tersumbat dan susah nak bernafas. Pusing kanan, sumbat kiri. Pusing kiri sumbat kanan. Pastu, shrobbb, shrekkkk..bunyi buang hingus. Hingus inilah yang menyebabkan hidung tersumbat.Lepas tu, kepala pening. Buat apa kerja pun tak menjadi betul-betul. Contohnya macam saya sekarang ni. Pergi shoppiing semua baju tak reti nak padankan. Sudahnya, dapat 3 helai baju dan 3 helai tudung yang macam tak sesuai nak dipadankan. Balik rumah duduk atas katil jer ...(sambil menaip blog) . Nak kena kurangkan bersama dengan anak. Takut berjangkit. Nanti siapa yang susah? Mereka dan Keluarga mereka. Eh, lama dah tak guna ayat ni.

Disini saya nak kongsi cara saya menangani selesema yang saya hadapi. Saya tak makan ubat. Sebab saya memang tak suka ubat doktor, kecuali kalau dah nazak tak tahan sangat.

1. Minum air SUAM banyak-banyak. Memang akan keluar masuk tandas nak terkucil. Nak sihat tak?

2. Banyakkan berehat dan jangan pikir masalah. Berehat bukan bermakna tidur sepanjang hari sampai kau sihat. Berehat bermakna jangan stress, jangan buat kerja berat sampai penat, tengok Maharaja Lawak kat Youtube atau kalau ada Astro Beyond PVR yang recorded, maksudnya hati kena suka dan senang. Hahahahaha....

3. Bantal letak tinggi-tinggi masa nak tidur. Maksudnya kepala berada di atas bantal yang tinggi bukan kaki atau tidur disebelah bantal yang tinggi. Takda maknanya semua tu.

4. Letak minyak kat kepala atau maksud sebenar, kat kulit kepala. Untuk halang kemasukan angin sejuk kot. Eh, tapi rimas kau rambut berminyak. Dapat pulak rambut yang panjang ikal mayang sari macam saya. Ecewahh...

5. Sedut udara yang segar kat luar rumah. Rasanya kalau duduk dalam rumah berhari-hari belum tentu sihat. Sekali-sekala kena keluar tukar oksigen dalam badan. Hehe..pepandai.

6. Yang ni penting. Makan buah-buahan yang kaya dengan Vitamin C. Atau minum jus buah-buahan. Jangan malas. 2 Biji tomato , masuk dalam blender, letak air dan sedikit gula lalu blenddddddddddd...Pastu rasa semua dah hancur, tuang dalam cawan dan terus minum. Perghh..sedap.

7. Minum air badak. Kalau nazak sangat baru makan ubat doktor. Eh, tapi kenalah jumpa doktor kalau nak dapat MC. Tak payah tunggu sampai No. 7 yer.

OK. Terdapat 7 cara yang saya amalkan. Tapi memang tak akan makan ubat doktor kecuali demam teruk. Tapi ubat doktor memang tak makan wehh...walaupun demam.


Untuk anak-anak, saya cuma bagi Enchiancea from GNC sebanyak 10 titik sewaktu mereka tidak sihat. Memang esok terus elok dan sembuh. Sebab tu saya hanya percaya ubat atau supplement dari GNC walaupun mahal. Harga dalam RM70 kot. Tak ingat sudah. Hanya untuk kanak-kanak setahun dan keatas. Baby? Baby kasi minum susu ibu banyak-banyak.

Sekian sudah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...