Friday, March 11, 2011

Tip Kurus


Dah bermacam-macam cara dah cuba untuk Kurus atau Slim, tapi tak berjaya jugak nak Slim. Just sharing some of my routine. Kalau nak try, silakan lah. Jangan kata susah yer. Mana dapat sagu, kalau tak dipecahkan ruyungyer. Ker tak pernah tengok sagu? Bukan saguhati yer.

1. Banyakkan Minum air suam. Some says 8 glasses per day. Tapi berapa besar lak gelas tu kan? paling senang, minum 2.7 liter air sehari. Sekarangkan banyak botol air yg dah ada measurement, so beli yg siap2 dah ada measurement kat tepi. Minum air banyak ni dapat buang toksin dalam badan. So, bila ko makan ubat kurus, takdela ianya mixed up dgn toksin. Kalau dah campur toksin, jgn harapla ubat ko nk berfungsi dgn baik. Unless ubat tu mmg kuat.

Sebelum saya kahwin, saya memang minum air kosong jer. Sampai satu hari saya pengsan terus mak saya membebel "Tula ko, asyik minum air kosong jer. Air manis pun kene minum jugak, untuk bagi tenaga".Dah2, pergi amikkan air Syida tu". Kebetulan masa tu adik kawan saya ada kat rumah. So, dia ketawakan saya. Bila dia dah balik asrama, mereka dok pakat panggil "Air Syida" sebagai pengganti Air Suam. "Weh, amikkan Air Syida". Siut ke tak siut?

Masa saya bercinta dulu, boyfren2 saya semua kata kedekut sebab asyik minum air suam. Hello, cuma tekak saya tak bole terima air manis. Termasukla suami saya kata saya bagus sebab minum air suam, so takdela kuar fulus banyak, sebab paling mahal air suam pun 20sen.

Sekarang, tekak saya paling susah terima air suam, rasa macam nak muntah jer kot. Air yg wajib setiap hari saya minum ialah MILO. Sedap sgt2. tapi sekarang saya dah kurangkan 2 cawan sehari. Selebihnya Air Suam je. Nak minum air suam balik. tapi selalu lupa..Adeh.


2-Kurangkan Makan Nasi. Bukan tak makan langsung nasi, cuma kurangkan jer. Sekarang saya cuma makan nasi sekali sehari jer. So, bole jimat beras. Selebihnya saya banyak makan serat-serat cam buah-buahan Tomato, Carrot dan Bijiran. Makan pun agak-agakla. "
Makan Bila Lapar, Berhenti sebelum Kenyang"

Salah satu bijiran yg saya makan PREBIOTIC .Sedap tu sebab ada Kismis.

3- Senaman. Ni paling malas buat. Saya tak bersenam, tapi saya bersenam sambil mengemas rumah. Contoh Mop, Menyapu, Tukar Cadar Katil, Main Kejar-kejar dgn Luqman dan Syasya. Senang cerita, takde istilah duduk kat rumah. Penat weh..Tidur paling awal 12.30am setiap hari.

4- Berurut. Sekurang-kurangnya sekali atau 2 kali dalam sebulan saya akan pergi berurut dengan Makcik Urut. Makcik tu akan tarik lemak ke tempat yg sepatutnya. So, takdela lemak berkumpul satu tempat. Tapi, tang perut, memang susahla sikit. Urut ni mmg bagus utk peredaran darah. makcik tu kata hujung tahun ni dia nak balik Indonesia.Adeh, mana nak cari tukang urut yang best macam tu eh?

5- Makan Jamu. Some say Jamu tak elok untuk badan sebab panas. tapi yg ko dok sapu Krim panas-panas kat badan tu, apa bezanya? pilihlah jamu yang disahkan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jamu tu akan panaskan badan then efek kat lemak. Lets imagine eh, ko masak sup tulang, pastu bila sejuk, lemak itu akan beku kan pastu melekat-lekat kat periuk?Untuk cairkan lemak tu, ko kena letak air panas utk cairkan lemak tu. So, samala konsep dgn makan jamu, cairkan dari dalam. Dats my Mind Concept..

Some akan minum Julap yg kasi berak-berak tercirit tu, ermm, tak takut kene penyakit kat usus ker? dulu ada makcik kat umah aku, minum bende bagi tercirit, pastu ada luka kat usus, sudahnya perut dia kene buang. Camne nak hidup kalau takde perut?

6- Sapu krim Slim, pastu pakai korset. Kalau ko pakai korset, at least ko bole control makan. sebab perut dah ketat kan. Kalau perut tak ketat, selagi tu la ko nak melantak sampai buncit. Ni paling malas saya buat. Kadang-kadang jer buat, mungkin 2bulan seklai. Ahaks!

Atas ni semua yang saya buatla kan. Suka hati korang nak ikut atau tak. Im juz Sharing...Selamat Kurus Dude!




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...